Pages Menu
TwitterRssFacebook
Categories Menu

Casa i Cova de la Vansa. Tòrrec. La Noguera

Casa i Cova de la Vansa. Tòrrec, La Noguera. Montsec de Rúbies (o de Meià) i Sant Mamet.

Es coneix amb el nom de Baronia de la Vansa l’antiga jurisdicció senyorial formada per les poblacions de Lluçars, Boada i Tòrrec, a la comarca de La Noguera, dins del terme municipal de Vilanova de Meià El seu nom i origen cal cercar-lo a la Vansa (Tòrrec), grans balmes que han estat habitades des de l’època prehistòrica fins ben entrat el segle XX.

Dintre de les balmes queden restes de fortificacions medievals i antics habitatges reconvertits en corrals de bestiar. La Casa de la Vansa, habitada molts anys encara després de la guerra, conserva la majoria de les dependències d’una casa de pagès i una llinda de principis del segle XVIII. Per construir els murs d’aquestes cases i corrals s’han reutilitzat molts dels carreus de les antigues fortificacions i de l’església de la Mare de Déu de Gràcia. Aquest és un temple romànic que data del segle XI, les restes del qual es troben unes cinquanta passes a ponent de la cova principal.

Mapa de la Cova de la Vansa. Tòrrec. Vilanova de Meià. La Noguera. Montsec de Rúbies (o de Meià) i Sant Mamet.

La noticia més antiga del lloc de la Vansa data de principis del segle XI (cap el 1010). En desaparèixer les jurisdiccions senyorials, el 1836, Lluçars, Tòrrec i Boada van formar un municipi amb el nom de la Baronia de la Vansa, pocs anys després hi van ser agregats Argentera i Gàrzola. Les cinc poblacions, amb capital a Lluçars, es van mantenir com a entitat municipal fins el 1926 en què es van ajuntar amb Vilanova de Meià.

Històricament la Baronia de la Vansa no estava integrada a la Coma de Meià, ja que en l’aspecte eclesiàstic no formava part del priorat de Meià, sinó que es trobava dintre del bisbat d’Urgell. Pel que fa administració civil, la Vansa pertanyia a la Vegueria d’Agramunt i, a partir del Decret de Nova Planta, al corregiment de Cervera.

El mot “bansa” o “vansa” és un hidrònim (topònim relacionat amb l’aigua). Ve del mot basc i francoprovençal “laban” que vol dir suau, relliscós com el riu de Tòrrec, que neix a la Font Freda i davalla pel Barranc de la Tartera i el Barranc de les Àligues des de Fabregada.

Tòrrec, lloc on es troba la Cova de la Vansa, és un poble pintoresc situat a l’esquerra del Riu de Tòrrec, després anomenat Riu de les Segues. És també una població molt restaurada amb racons d’una gran bellesa. L’església és dedicada a Sant Isidre Llaurador, patró de la població. Celebra la Festa del Roser el dia 15 de maig, i la Festa Major el primer dissabte i diumenge d’agost. A més a més dintre del seu terme es troba la deu de Fontfreda i les banyeres naturals de la Peixera, tot plegat un paisatge de singular bellesa.

ITINERARI

Per arribar a Tòrrec, des d’Artesa de Segre, cal seguir la carretera L-512 direcció a Tremp / Isona durant 11km. Just a la sortida del poble de Montargull, ens desviem a l’esquerra i prenem una carretera que en uns 5km ens portarà fins a Tòrrec.

Dificultat: baixa. Distància: 5 km. Durada: De 2 a 3 h.

Iniciem l’itinerari a l’entrada del poble, a les rodalies de la bàscula municipal.

Prenem la pista ampla que surt just davant de la bàscula i aviat seguim un camí que baixa a l’esquerra en direcció al riu. Just abans d’un pi solitari a l’esquerra del camí, podem prendre un corriol que davalla en diagonal a la dreta i que constitueix una curta drecera. Aviat tornem a trobar la pista, la creuem, i continuem per un corriol que segueix davallant fins desembocar a un camí més ample. Durant aquest tram del recorregut anirem trobant fites, també anirem seguint un tub negre que porta aigua al poble.

Seguim el camí a la dreta però l’abandonem tot seguit per prendre un corriol que surt a l’esquerra i que, tot seguint les fites, baixa fins al barranc de les Planes, el qual creuem, ben a prop d’un atrotinat pont de fusta. Compte en aquest punt, cal seguir les fites que davallen cap al barranc i no unes altres que remunten el barranc fins a la seva capçalera.

A l’altra banda, seguim un sender força ben marcat que gira a l’esquerra i va guanyant altura suaument.

Poc després de l’esperó, el camí es bifurca. Seguirem el camí de la dreta (després tornarem pel camí de l’esquerra) que s’endinsa en el barranc de Fontfreda tot planejant. Durant aquest tram tindrem magnífiques vistes de la cova de la Vansa, a la nostra esquerra. El camí va devallant suaument i s’endinsa en la vegetació. Creuem el barranc de Fontfreda i, ja a l’altre costat, anem a buscar amunt i a l’esquerra, un corriol que transcorre pel peu de la cinglera i que en algun tram es troba força emboscat. El corriol ens condueix fins a la cova de la Vansa.

Fotografies de la Casa i Cova de la Vansa. Tòrrec, La Noguera. Montsec de Rúbies i Sant Mamet.

Situació en el Mapa de la Casa i Cova de la Vansa. Tòrrec, La Noguera. Montsec de Rúbies i Sant Mamet.

SerradelMontsec.cat

La Serra del Montsec engloba dues províncies i tres comarques: la comarca de La Noguera (Lleida), la comarca del Pallars Jussà (Lleida) i la comarca de La Ribagorça d'Osca. Però també engloba subzones com el Mig Segre (o Segre Mitjà, o Ribera del Segre), històricament també conegut com Urgell Mitjà, L'extensió del territori que forma una comarca natural al voltant de Ponts. Així com el territori conegut com Els Asptres de la Noguera (o del Montsec) . Així doncs, aquesta web, no només parla del patrimoni històric, mundial, arquitectònic, arqueològic, paleontològic i geològic, també parla de la cultura, els costums, les llegendes, etc.

SerradelMontsec.cat és una iniciativa que neix com una plataforma amb esperit divulgatiu i de reconeixement per donar a conèixer al món la Serra del Montsec en totes les seves vessants: el Montsec de Rúbies (o de Meià) i Sant Mamet, el Montsec d'Ares, el Montsec de l'Estall, la Reserva Starlight del Montsec, l'Espai d'Interès Natural de la Serra del Montsec , els seus Espais d'Interès Geològics, els seus Espais de Xarxa Natura 2000 Serres del Montsec, Sant Mamet i Mitjana, l'Aiguabarreig dels rius Segre i Noguera Pallaresa, l'Espai Natural de les Vessants de la Noguera Ribagorçana, etc.

Subscriu-te per mail a les novetats de la SerradelMontsec.cat

email:

SerradelMontsec.cat a Youtube SerradelMontsec.cat a Twitter SerradelMontsec.cat a Facebook SerradelMontsec.cat a Instagram

Mapa de la SerradelMontsec.cat

Obre el mapa de La Serra del Montsec en format gran.

Escriu un Comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *